Aktywny styl życia to podstawa zdrowia Twojego dziecka!

Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie, ale czy na pewno wie o tym Twoja pociecha? Czy mówisz mu o tym, jak ważny jest ruch i czy dajesz dziecku odpowiedni przykład?

Wszyscy pragniemy zdrowia dla naszych dzieci i dbamy o nie w najróżniejszy sposób: szczepimy, pilnujemy zdrowej i wartościowej diety, chodzimy do lekarza, kiedy jest potrzeba, a nierzadko spożywamy niepotrzebne suplementy. Bardzo często rodzice martwią się dietą dziecka (np. bo je ich zdaniem za mało, bo za bardzo lubi słodycze, bo chce jeść tylko chleb i makaron). Prawie nigdy w moim gabinecie nie wyrażają natomiast zatroskania tym, że za mało się rusza. A większość dzieci w dzisiejszych czasach zbyt mało czasu poświęca aktywności fizycznej. Badania pokazują, że tylko ok. 1/4 dzieci ma odpowiednią ilość ruchu!

Co mówią zalecenia?

Aktywność fizyczna co najmniej godzinę dziennie to podstawa aktualnej piramidy żywienia i stylu życia dla dzieci w wieku 4-18 lat. Może być jednorazowa (seria ćwiczeń, gry zespołowe, bieganie, jazda na rowerze, spacer) lub łączona z kilku krótszych elementów. Każdy rodzaj aktywności jest istotny, bo poprawia mineralizację tkanki kostnej, rozbudowuje mięśnie i redukuje tkankę tłuszczową. Zmniejsza ryzyko otyłości i zaburzeń psychicznych. Poprawia odporność, o czym pisałam już tutaj.

Rekomendacje zalecają także ograniczenie korzystania z telewizji i urządzeń elektronicznych do 2 godzin dziennie. Więcej o piramidzie żywienia przeczytasz tutaj i tutaj.

Amerykańska Akademia Pediatrii zaleca codzienny ruch dzieciom w każdym wieku. Dla niemowląt wymagane minimum to 30 minut dziennie leżenia na brzuchu w czasie aktywności (tzw. tummy time), podzielone na krótsze odcinki czasowe w ciągu całego dnia. Dzieci w wieku 3-5 lat potrzebują 3 godzin aktywności ruchowej dziennie albo 15 minut na każdą godzinę, kiedy nie śpią. A dzieciom od 6 roku życia, podobnie do naszych wytycznych, rekomenduje się godzinę dziennie umiarkowanej lub energicznej aktywności przez większość dni w tygodniu.

Jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej?

Wiele dzieci po szkole lub przedszkolu marzy tylko o tym, aby zasiąść wygodnie na kanapie i obejrzeć bajki lub pograć w gry np. na tablecie. Czasami nie da się zmienić tego nawyku z dnia dzień, ale jeśli dziecko spędza zbyt dużo czasu w ten sposób, zacznij go stopniowo ograniczać. Latem i w okresie wakacyjnym jest łatwiej, a żeby zaszczepić sobie jakiś nawyk potrzebujemy podobno 3 tygodni, więc do dzieła 🙂

  • Próbujcie różnych aktywności, żeby znaleźć taką która naprawdę sprawia dziecku przyjemność. W Internecie można znaleźć sporo inspiracji.
  • Dostosuj aktywność do wieku dziecka.
  • Zaplanuj wcześniej, kiedy w ciągu dnia/tygodnia poświęcicie czas na zabawy ruchowe.
  • Jeśli planujesz prezent dla dziecka z jakiejś okazji pomyśl, aby było to coś związanego z ruchem: rolki, nowy rower, piłka, paletki do gry.
  • Jeśli planujesz zapisać dziecko na zajęcia dodatkowe, zwłaszcza w wieku przedszkolnym niech to będzie sport, najlepiej ogólnorozwojowy (taniec, pływanie, piłka nożna), a nie angielski (naprawdę języka dziecko jeszcze zdąży się nauczyć, a z lekcji w tym wieku wcale wiele nie wyniesie, podzielam zdanie znanej z kanału „Po Cudzemu” youtuberki Arleny Witt: https://www.youtube.com/watch?v=fGyXDBbjLbc ).

A jeśli koniecznie chcesz uczyć dziecko angielskiego, polecam połączyć to z ruchem i skorzystać z platformy Les Mills on demand (link) – jest płatna, ale uważam że warto. Z różnych ćwiczeń może korzystać cała rodzina (dla dzieci znajdziesz dostosowane do wieku filmy do ćwiczeń w serii „Born to move”).

  • Dawaj dobry przykład. Niech dziecko widzi, że ćwiczysz i że sprawia ci to przyjemność. Albo niech zobaczy, że idziesz ćwiczyć, chociaż wcale Ci się nie chciało 😉
  • Baw się z dzieckiem, pograj w piłkę, potańcz do muzyki lub po prostu się wygłupiaj.
  • Wyłącz TV i odłóż telefon.
  • Nie przesadź, wdrażaj nowe nawyki stopniowo. Zwróć uwagę, czy dziecko nie jest zbyt zmęczone. Pamiętaj o uzupełnieniu kalorii (zdrowa i zbilansowana dieta).

Wszystkie powyższe rady wydają się oczywiste. Jednak zatrważa mnie ilość dzieci z nadwagą, wadami postawy i zaburzeniami nastroju w gabinecie POZ, dlatego postanowiłam, że na mojej stronie musi być taki artykuł.

Źródła: